1. Her şeyden önce, Öğrencinizin yaşadığı sorunun, Dikkat Eksikliği olduğundan emin olmalısınız. Teşhis koymak doğal olarak öğretmenlerin işi değildir ancak bu konuda anne babayı yönlendirebilirsiniz. Çocuğa iyi ve doğru bir teşhis konulduğundan emin olana kadar da soru sormaya devam etmelisiniz. Bütün bu aşamalar sizin sorumluluğunuz değildir: ancak anne babaya destek olabilirsiniz.
2. Size yardımcı olabilecek kaynakları harekete geçirin. Eğer sınıfınızda 1 den fazla Dikkat Eksikliği olan çocuk varsa çok yorulursunuz. Okulun ve anne babaların desteğini isteyin. Bu konuda bilgili bir profesyonelle - psikiatrist, psikolojik danışman, okul psikologu, çocuk doktoru - işbirliği yapmalısınız. Bu konuda size yardmcı olacak kişinin ünvanı değil, bu konuda ne kadar bilgisi olduğu , Dikkat Eksikliği olan çocukla ilgilendiği ve sade-öz konuşabilmesi önemlidir. Anne baba ile sürekli iletişim kurarak onların da aynı hedefler için çalmasını sağlamalısınız.
3. Kaldırabileceğiniz yükün sınırlarını bilin. Yardım istemekten çekinmeyin. Bir öğretmen olarak bu konuda uzman olmanız beklenemez.
4. Çocuğun kendisine, ona nasıl yardmcı olabileceğinizi sorun. Dikkat Eksikliği olan çocukların sezgileri genellikle çok gelişmiştir. Eğer nasıl daha iyi öğrenebilecekleri kendilerine sorulursa bunu anlatmaktan çekinmezler; ama bu bilgiyi gönüllü olarak anlatmaktan çekinirler. Bu yüzden Öğrencinizle baş başa oturun ve nasıl daha iyi öğrenebileceği konusunda onun fikirlerini öğrenin. Bir çocuğun en iyi ve kolay nasıl öğrenebileceği konusundaki en büyük "uzman" yine kendisidir ama ne yazık ki çoğu zaman fikirleri ya duymazdan gelinir ya da hiç sorulmaz.
5. öğrenmenin duygusal yönünü göz ardı etmeyin. Bu çocuklar sınıftaki faaliyetlerin eğlendirici yönünü bulmak, başarısızlık ya da beceriksizlik yerine başarılı olmanın tadına varmak, korku ya da sıkıntı yerine heyecan yaşamak ihtiyacındadırlar. Sınıftayken çocuğun yaşamakta olduğu duygular gözlem altında tutmak gereklidir.
6. Dikkat Eksikliği olan Öğrenciler düzenli ortamlara ihtiyaç duyarlar. Kendi başlarına iç dünyalarını düzenleyemedikleri için dış dünyalarının başkaları tarafından düzenlenmiş olmasını gereksinirler. Listeler yapın. Ne yapacakların unutan ya da bilemeyen çocuklar bu listeleri çok faydal bulacaklardr. Onların hatrlatılmaya; prova yapmaya; tekrar yapmaya; yönlendirilmeye; sınırlar konulmasına ve düzene, ihtiyaçlar vardır.
7. Kurallar yazın ve her dakika göz önünde olacak bir yere asın. çocuklar kendilerinden ne beklendiğinden emin olduklarında, çevrelerindeki kişilere daha fazla güven duyacaklardır.
8. Ödevlerin nasıl yapılması gerektiğini tekrarlayın, yazın, söyleyin, tekrar tekrarlayın. Dikkat Eksikliği olan kişiler direktifleri bir kereden fazla duymak ihtiyacındadırlar.
9. Sürekli göz göze gelmeye çalışın. Dikkat Eksikliği olan bir Öğrenci ile göz göze gelerek, onu "daldığı alemden" geri getirebilirsiniz. Sık sık tekrarlayın.
10. Dikkat Eksikliği olan Öğrencinizi size en yakın noktaya oturtun. Böylece dalıp gitmeye meyilli Öğrencinizin dikkatini her an üzerinizde tutabilirsiniz.
11. Sınırlar koymaktan çekinmeyin. Sınırlar çocuklara ceza vermek için değil onlar rahatlattığı ve çevrelerine güven duymalarını sağladığı için konur. Sınır koymayı sık sık, sizden beklediği gibi, vaktinde ve yalın bir biçimde yapmaya çalmalısınız.
12. Önceden belirlenmiş bir programa dakik bir biçimde sadık kalmasını sağlayın. Bu program tahtaya ya da Öğrencinin sırasına yaptırabilir ve sık sık bakması için uyarabilirsiniz. Eğer programda bir değişiklik yapmak durumunda kalırsanız ki öğretmenler bundan pek hoşlanırlar; Öğrencinizi uyarın ve hazırlayın. Dikkat Eksikliği olan çocuklar için haber verilmemi bir değişime uymak çok zordur. Değişiklikleri uzun zaman önceden haber vermeyi ihmal etmemelisiniz.
13. Okul sonrasında yapması gerekenleri yazması için yardımcı olun. Böylece Dikkat Eksikliği olan çocukların en büyük özelliklerinden birinin önünü alabilirsiniz: ERTELEME.
14. Mümkünse, belli bir zaman içinde bitirilmesi gereken sınavlar yapmayın. Sınavlara zaman koymanın eğitsel bir değeri zaten yoktur ve belirli bir zaman içinde bitirilmesi gereken sınavlar Dikkat Eksikliği olan çocuklara bildiklerini gösterme fırsatı vermez.
15. Dikkat Eksikliği olan Öğrencinizin arada bir sınıftan çıkmasını sağlayarak - sınıf dışında bir iş yaratarak- bir emniyet sübabı oluşturun: Eğer, bunu sınıfın kuralları içine oturtabilirseniz o zaman çocuğa sınıfta kalıp "kendini kaybetmek" yerine; bir şans vermiş olursunuz ve aynı zamanda da kendini izleme ve kontrol etmeyi öğretirsiniz.
16. Ödevleri kontrol ederken, miktardan çok ödevin kalitesine bakın. Dikkat Eksikliği olan çocuklar genellikle omuzlarına fazla yük alamazlar. öğrenmeye devam ettikleri sürece buna izin verilmelidir. Diğer çocuklar kadar çok bilgi öğrenebilirler ama kimi zaman onların yapabileceği kadar ödev yapamazlar.
17. çocuğun neler öğrendiğini sık sık kontrol edin. Dikkat Eksikliği olan çocuklar için bu tür kontroller çok yararlıdır; çalışmaya devam eder, kendilerinden neler beklendiğini bilir, hedeflerine ulaşıp ulaşmadıklarını gözlemleyebilir ve cesaretlenirler.
18. Büyük projeleri, küçük ve bitirilmesi kolay parçalara bölün. Bu kural, Dikkat Eksikliği olan çocukların öğrenimlerindeki en hayati kuraldır. Büyük projeler Dikkat Eksikliği olan Öğrencileri hemen yıldırır ve "Ben- bunu- bitirmeyi -asla- başaramam" demelerine neden olur. Oysa büyük bir işi kolayca başarlabilir küçük parçalara bölmek, onlar ürktmeyecektir. Bu çocuklar genellikle sandıklarından daha fazlasını başarabilirler. öğretmen böylece çocuğa kendini kendine ispatlayabilmesi için yardımcı olur. özellikle küçük çocuklarda bu yöntem, başarısızlık korkusuna kapılan çocukların yaşadıkları öfke nöbetlerinin de önüne geçer. Daha büyük çocuklarda ise genellikle yerleşmiş olan, yenilgiyi baştan kabullenmek olgusunun önnüe geçer.
19. Sınıfta neşeli biri olmaya çalmalısınız. Dikkat Eksikliği olan çocuklar, eğlenceye bayılırlar ve hemen katılırlar. Bu da dikkatlerini toplamalarına neden olur- hem çocuğun hem de sizin. "Tedavileri" sırasındaki hayatları baştan sona düzen, program, listeler ve kurallar gibi sıkıcı şeylerle doludur. Oysa siz Dikkat Eksikliği olan Öğrencilerinize; bunları uygulamak için sizin sıkıcı bir öğretmen ya da onların sıkıcı Öğrenciler olmasının şart olmadığını göstermelisiniz. Arada bir biraz neşe katabilirseniz bunun çok yardım olduğunu göreceksiniz.
20. Bu arada çocuklar fazla heyecanlandırmaktan da kaçınmalısınız. Unutmamalısınız ki Dikkat Eksikliği olan çocuklar kaynamakta olan tencereye benzerler, kaşla göz arasında taşarlar. Ateşi hemen söndürebilmek için sütten gözünüzü ayırmamak gerekir.
21. Çocuğun başarlarını yakalamak ve övmek için hep tetikte olun. Dikkat Eksikliği olan çocuklar, o kadar fazla başarısızlık yaşarlar ki, verebileceğiniz her türlü olumlu tepkiye ihtiyaçları vardır. Göz ardı edilmemesi gereken diğer bir nokta da; bu Öğrencilerin övgüye çok olumlu tepki verdikleridir. Cesarete, çok ama çok ihtiyaçlar vardır. Sanki övgüyle büyür ve gelişirler. Övgü almadıkları durumda siner ve içlerine kapanırlar. Dikkat Eksikliğinin en fazla zarar verdiği alan, çocuğun kendine olan güvenidir. Onun için bu çocukları övgü ve cesaretle beslemeyi unutmayn.
22. Dikkat Eksikliği olan çocuklarn en byk sorunu hatrlayamamaktır. Hatrlamalarna yardmc olabilmek için onlara kk hileler retin. öğrenme zorluu yaayan çocuklar alanndaki almalar ile en nemli uzmanlardan biri olan Dr.Mel Levine, Dikkat Eksikliği olan çocuklarn "canl hafza" ya da baka bir deyile: hafza sofrasndaki mevcut yer konusunda sorunlar yaadn belirtmektedir. Aklnza gelebilecek her trl hile - ipular, kafiyeler, kodlar ve benzerleri- hafzann geliştirilmesine yardmc olacaktr.
23. retirken konu balklarn kullann, ana fikir karmay retin. Bu konular Dikkat Eksikliği olan çocuklar tarafnda kolay renilmezler ancak bir kez rendiler mi rendiklerini ekillendirebilirler. Bu yntem, ocua öğrenmeyi baard bilgilerin gerekli olduğu duygusunu da alayacaktr. nk genellikle rendiklerinin gereksiz, hi kullanmayacaklar bilgiler olduğu ynnde inanlar vardır.
24. Neler syleyeceinizi sylemeden nce anons edin, sonra sylemek istediçinizi syleyin. Dikkat Eksikliği olan çocuklarn ou daha ziyade duyduklarn deil grdklerini daha abuk rendikleri için; eer sylemekte olduunuzu tahtaya da yazarsanz ok yardmc olursunuz. Bu tr bir eğitim, bilgileri hi silinmeyecek şekilde çocuklarn akllarna kaydedecektir.
25. Talimatlarnz basitletirin. Seilecek klar basitletirin. Zamanlamay basitletirin. Basit cmleleri kavramak daha kolaydr. Ama renkli cmleler kullann, renkli bir dil dikkat toplamaya yardmc olur.
26. çocuklarn kendilerini deerlendirebilmeleri için onlara yardmc olun. Dikkat Eksikliği olan çocuklar kendilerini deerlendiremezler. ou zaman nasl davrandklarının ya da bulunduklar noktaya nasl geldiklerinin farknda değildirler. Onlara bu bilgiyi yapc bir tavrla aktarn. yle sorular sorabilirsiniz; "imdi ne yaptnn farknda msn?","Bunu baka bir şekilde syleyebileceini biliyor musun?" ya da "Sen yle dediçinde, arkadann neden zldn biliyor musun?" Kendi kendini tanmasna yardmc olacak sorular sormay denemelisiniz.
27. Ondan beklediklerinize aklk kazandrn
28. Davranlarn ynlendirilmesini salamak için daha byk çocuklarda puanlama sistemi ve daha kk çocuklarda dllendirme sistemi geliştirin. Dikkat Eksikliği olan çocuklar için dl almak ya da saptanan hedeflere ulamak ok nemlidir.
29. Eer çocuk sosyal iaretlerden - vcut dili, ses tonu, zamanlama ve benzerleri- anlamyorsa; o zaman tedbirli bir şekilde bunlar anlamay ona retmelisiniz. rnein; "Sen kendi hikayeni anlatmadan nce arkadannkini bir dinle bakalm" ya da "Karndaki ile konuurken onun gzlerine bakmaya almalsn". Dikkat Eksikliği olan çocuklarn ounluu bencil ya da farkl olarak damgalanrlar ama onlarda eksik olan bakalar ile dzeyli iletiim kurma becerisidir. Bu beceri çocuklarda doutan olmaz ama retilebilir ya da ynlendirilebilir.
30. Snav tamamlamay retin.
31. leri oyun ekline getirin.
32. çocuklar ifter ya da er gruplar halinde ayrn. Birlikte alabilecek grup eklini bulana kadar denemekten vazgemeyin.
33. Grubuna bal kalmasna dikkat edin. Dikkat Eksikliği olan çocuklar bir gruba ait olmak ve ilev sahibi olmak ihtiyaçc duyarlar. Yapacak bir ileri olduğu sürece, yaptklar ie odaklanrlar ve hayale dalmazlar.
34. Olanak bulduka ocua sorumluluunu verin. Srt antasn nereye koymas gerektiçini hatrlayabilmesi için kendi kendine bir yntem bulmasn salayn. Nelere ihtiyaçc olduunu ona dikte etmek yerine sizden yardm istemesini bekleyin.
35. Evden-okula-eve bir dev defteri tutturun. Bu yntem ev ile okul arasında sürekli bir iletiim salanmas için en geerli yntemdir.
36. Gnlk karne sistemi geliştirin. çocuk kkse karne eve gitmeli daha bykse direkt olarak ocua okunmaldr. Gnlk karne disiplin amal deil ama cesaret verici olmaldr.
37. Alarm olan saatler, çocuğun kendini zamanlamas için ok yardmcdr. rnein; ilacn almay hatrlayamayan bir çocuk eer alarml bir kol saati takarsa ya da alma saatinde masasna bir saat konursa, zamann nereye gittiçini grmesi ok yararl olacaktr.
38. Dikkat Eksikliği olan çocuklar, neler olacan nceden bilmek ve kendilerini hazırlamak ihtiyaçcndadrlar. Eer aniden ne yapmalarn gerektiçini bilmedikleri bir zaman dilimi ile kar karya kalrlarsa st tenceresi kaynayp taacaktr.
39. vn, srt svazlayn, onaylayn, cesaret verin, umutlandrn.
40. Daha byk çocuklara, rendiklerini daha sonra hatrlayabilmek için kk notlar yazmalarn nerin. Notlara yalnzca kendilerine sylenenleri deil kendi dncelerini de eklemeleri yararl olur. Bu yntem sylenenleri daha dikkatli dinlemelerine neden olacaktr.
41. Dikkat Eksikliği olan çocuklarn ou el yazsyla yaz yazmakta zorlanrlar. Bu yeteneklerini geliştirebilmeleri için alternatifler yaratn. rnein daktilo yazmay öğrenmesini nerin ya da yazl snav yerine szl snav yapn.
42. Bir senfoniyi yneten bir orkestra efi gibi davrann. Orkestrann senfoni balamadan nce dikkatini toplamasn salayn.(Bunun için sessizlik ya da el rpma yntemini kullanabilirsiniz) Snfn deiik bölümülerine elinizle sinyaller vererek notalar zamannda almalarn salayn.
43. Olanak bulduka, birlikte alabilmeleri için onlar her ders için bir alma arkada semeye ve telefon numarasn yazmaya tevik edin.
44. çocuğun arkadalar tarafından damgalanmasn nlemek için, sınıf arkadalarna durumu aklayn ve normal davranmalarn salayn.
45. Anne babayla sk sk grn. Onlarla yalnzca sorun ortaya ktnda grmekten kann.
46. Evde yksek sesle kitap okumasn nerin. Sınıfta, olanak bulduka yksek sesle okuyun. çocuğun tek bir konu zerinde odaklanma alkanl kazanmasna yardmc olun.
47. Tekrarlayn, tekrarlayn, tekrarlayn.
48. Hem çocuk hem yetikin Dikkat Eksikliği tedavisinde en etkili yntem; bol miktarda spor yapmaktır. Sportif faaliyetler, enerjinin fazlasn kullanmay, dikkati tek bir noktaya younlatrmay ve hormonlarn ve beyin hcrelerinin uyarlmasn salar. Basketbol, voleybol ya da futbol gibi takm sporlarn ya da yzme, ip atlama ve koma gibi kiisel spor faaliyetlerini tevik edin.
49. Byk çocuklarla, snfa girmeden nce, retilecek konular tartmak; stres faktrn azaltacaktr.
50. Her an kvlcmlar yakalamaya hazr olun. Dikkat Eksikliği olan çocuklar grndklerinden daha yetenekli ve beceriklidirler. Yaratc gleri, espri yetenekleri, neeleri ve kavrama kapasiteleri snrszdr. Gayet esnektirler. Yardmsever ve efkatlidirler. inde bulunduklar ortama, kendilerinde varolan "o zel kvlcm" sayesinde hayat katarlar. Unutmayn, her grltnn içinde bir melodi ve yazlmas gereken bir senfoni vardı
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder